S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

O kobercoch - About carpets
Ako si vybrať koberec

 

Zvažujete kúpu originálneho perzského koberca? Jeho výber je čisto subjektívna záležitosť a len vy sa môžete správne rozhodnúť. Koberec vyberajte osobne v predajni, kde si ho máte možnosť dobre prezrieť. Nechajte sa viesť svojim inštinktom, ale zbytočne sa neunáhlite. Nie len že ide o ide krásny interiérový doplnok, ale ide aj o významnú investíciu. 

Čo všetko treba zvážiť pri jeho výbere?

Vhodné umiestnenie perzského koberca

Ujasnite si, kam koberec mienite umiestniť. Na frekventovaných miestach bude pod väčšou záťažou, preto treba v takom prípade zvážiť odolnejší koberec. Menšie a ľahšie koberce, najmä hodvábne, je možné zavesiť na stenu. V prázdnejších miestach sa budú lepšie vynímať.

Správna veľkosť koberca

Aký veľký vybrať, menší, alebo väčší? To je dôležitá otázka. Pekný perzský koberec, ktorý vypĺňa väčšinu podlahy v miestnosti je určite veľmi pôsobivý. Miestnosť bude pôsobiť oveľa elegantnejšie, luxusnejšie. Menší koberec je vhodný aj do malej miestnosti, alebo tam, kde nie je veľa miesta na veľký koberec. Viete ho umiestniť vedľa postele, alebo gauča, pred televízor, na menšie plochy a do kútov, kde sa rozhodne bude veľmi pekne vynímať. Jeho použitie a umiestnenie je flexibilnejšie.

Vhodný tvar koberca

Perzské koberce majú rôzne tvary. Bežný obdĺžnik, ale aj štvorec, dlhý "behúň", kruh, ovál. Vždy dajte na svoj pocit, ale berte do úvahy veľkosť a tvar miestnosti, prípadne miesta, kam plánujete koberec umiestniť. Aj keď je kruhový alebo oválny koberec zaujímavý, nehodí sa všade. Behúň patrí na úzke a dlhé podlahy ... Klasický obdĺžnik nič nepokazí!

Vhodná farebnosť koberca

Väčšinou sa perzské koberce javia ako veľmi podobné. Často sú v predstavách s červeným podkladom, alebo podkladom zemitej farby, s menšími modrými plochami a veľmi podobnými vzormi. Veľa kobercov je práve takých. Je to zrejme preto, že takého koberce sa ľahko dajú vhodne umiestniť do miestností zariadených klasickým spôsobom. Ale veľa perzských kobercov s mestskými vzormi je bledej krémovej alebo smotanovej farby. Nie je problém kúpiť koberec so základom bledomodrej alebo zelenej farby. Aj z tohto pohľadu je možné ľahko zladiť koberec s vašimi predstavami a zariadením interiéru a koberec bude ladiť s vašim interiérom ako celok.

V každom prípade je najdôležitejšie, aby sa vám koberec naozaj páčil. Pretože ak si zariaďujete domov alebo kanceláriu podľa svojich predstáv, tak sa vám koberec, ktorý sa vám páči, bude hodiť do vami zariaďovaného interiéru. Dôležitá je v prvom rade vaša spokojnosť.

 

Výroba - Production

 

Pravé ručne vyrábané perzské koberce vyrobené z prírodných materiálov, vlny, hodvábu a čiastočne aj bavlny, sú na dotyk veľmi príjemné a mäkké. Zároveň sú veľmi odolné a preto vydržia aj generácie. 

Vyrábajú sa v domácom prostredí miestnych obyvateľov na horizontálnych (väčšinou mestské koberce) alebo vertikálnych krosnách (nomádske koberce) uzlíkovaním tzv. perzských asymetrických uzlíkov z vlnených, alebo hodvábnych vlákien na pozdĺžnych vlákien osnovy. Po ukončení uzlíkovania jedného riadku sa medzi pozdĺžne vlákna osnovy, ktorých nevyužité konce tvoria strapce, prepletú 2 riadky priečnych vlákien a "hrebeňom" sa priečne vlákna s uzlíkmi utesnia. Pretože ide o ručnú prácu sú takmer všetky ručne viazané koberce unikátom. Práve perzské koberce majú najdlhšiu tradíciu viazania kobercov uzlíkmi.

V Perzii, dnešnom Iráne, sa tradícia umenia viazať koberce odovzdáva v rámci rodiny z generácie na generáciu, čo v súčasnosti spôsobuje pokles výroby ručne viazaných kobercov, keďže v súčasnosti aj v Iráne mladí ľudia vyhľadávajú moderný spôsob života a práce. Preto môžeme očakávať zvyšovanie cien perzských kobercov v blízkej dobe. 

Kvalitu koberca ovplyvňuje okrem iného počet uzlíkov na určitú plochu, hustota uzlíkov. Čím väčší počet uzlíkov na určitú plochu koberec má, tým sa považuje za kvalitnejší, cennejší. Hustota uzlíkov na koberci sa dá prirovnať k počtu pixelov na obrazovke, alebo monitore. Čím je ich hustota (počet pixelov) vyššia, tým je obraz detailnejší, ostrejší a krajší, ale zároveň jeho výroba je náročnejšia, prácnejšia a trvá dlhšie. Nie je to ale pravidlo a neznamená to v každom prípade, že väčší počet uzlíkov = vyššia cena a vyššia kvalita. Iránci používajú počítanie uzlíkov na určitú plochu zvyčajne len pre mestské koberce. V Iráne je niekoľko metód počítania uzlíkov a líšia sa hlavne podľa lokality. Bežne sa ale počet uzlíkov udáva na cm² alebo m², prípadne na palec štvorcový.

Na kvalitu kobercov a teda jeho hodnotu a cenu vplývajú okrem hustoty uzíkov aj použitý materiál vlákien, náročnosť motívu, obrazca koberca a v neposlednom rade aj jeho výrobca. Aj malý nomádsky koberec, vyrobený z kvalitnej jahňacej vlny so zložitejším motívom, presným tvarom a vysokou hustotou uzlíkov sa môže cenovo porovnávať s hodvábnym kobercom. 

 

Nomádske koberce verzus mestské koberce

Nomádske koberce sa vyrábajú podľa predstavivosti viazača koberca. Viazač koberca vytvára vzory podľa vlastnej predstavivosti z hlavy, resp. podľa toho, čo okolo seba vidí. Nepoužívajú žiadne nakreslené predlohy, podľa ktorých by pri výrobe postupovali. Motívy odrážajú ich bežný život, zvieratá, rastliny a iné vplyvy z ich okolia. Aj z tohto dôvodu sa stáva, že motív koberca má nejaké drobné nedostatky, ktoré ale nie sú na škodu koberca a neznamenajú, že koberec je menej cenný. Naopak, je to známka toho, že sa jedná naozaj o ručnú prácu.

Naopak mestské koberce sa vyrábajú podľa detailných nákresov a predlôh skúsených umelcov a preto sú precíznejšie, presnejšie. Nákresy detailne zobrazujú vzory a obrazce, sú na nich štvorčeky - pixely, kde sú vyznačené čísla, ktoré ukazujú akej farby má byť materiál konkrétneho uzlíka. Chyby pri viazaní mestských kobercov na rozdiel od nomádskych, znehodnocujú koberec. Ale aj niektoré nomádske koberce sa robia touto metódou.

Niektoré koberce sú vyrobené významnými návrhármi, ktorí majú vo svete kobercov zvučné meno a podobne ako pri obrazoch, sa podpisujú vyuzlíkovaním svojho mena na koberec. Koberce vyrobené a „podpísané“ týmito významnými návrhármi sú výrazne hodnotnejšie a drahšie ako iné.

                                            

 

How the carpets are made 

Original handmade Persian carpets made of natural materials, wool, silk ane cotton, are very comfortable and soft. They are very durable too, so they last for generations. 

Persian knotted carpets are made on horizontal or vertical looms by wrapping Persian asymmetrical knots around warps. Quality of the carpets depends on the numbers of knots on specific area, density of the knots. More knots on the area, the higher quality and more valuable the carpet is. But it is not the rule and it does not mean in every case that higher density of knots = higher quality and price of the carpet.Persians, Iranians usually use the knot counting only on city carpets. They use several methods of the counting and they differ on locality. Usually the number of knots are set to cm² or m², sometimes squared inch.

Quality of the carpet and so its value and price is influenced especially material of used fibres, difficulty of motives and patterns on the carpet and also by weaver. Small nomad carpet made of high quality lambs wool with difficult motives and patterns, exact shape can equal to silk carpet with higher density of knots.

 

Nomad carpets versus city carpets

Many tribal pieces are created from the imagination of the weaver. For this reason tribal rugs tribal rugs have more "errors" than their city counterparts, these of course are an indication of authenticity and some collectors prefer the raw art form of tribal rugs to the more uniform appeal of city items.

Before knotting the city rug is designed by hand by a skilled artist. City rugs are produced from detailed design plates or cartoons, a life-sized paint by numbers showing which colour of wool to use for each knot. Tribal and village rugs may use this method to create standard designs.

 

                           

                        vertikálne krosná     vertical looms                              horizontálne krosná       horizontal looms

 

 

uzlíkovanie

                   viazanie uzlíkov                                                  štruktúra koberca

           

Typy uzlíkov a ich hustota - Type of knots and its density

 

V priebehu dávneho času sa v závislosti od rôznych kultúr jednotlivých skupín a kmeňov ľudí, vyvinuli rôzne typy uzlíkov. Rozdielne lokality, kde sa koberce vyrábajú, používajú rozdielne techniky a metódy. 

                                                         

Asymetrický uzol (perzský alebo uzol Senneh)

Perzské koberce sa uzlíkujú tzv. perzskými, asymetrickými uzlíkmi. Používajú sa tiež v Indii, Turecku, Egypte a Číne. Tento uzlík sa viaže okolo jedného pozdĺžneho vlákna základnej osnovy a popod vedľajšie vlákno a späť na povrch. Sú jemnejšie, ale pevnejšie a odolnejšie ako symetrické tzv. turecké uzlíky. Týmto spôsobom je možné vytvoriť jemnejší dizajn koberca. Nevyužité konce pozdĺžnych vlákien tvoria strapce. Po vyuzlíkovaní každého riadku sa medzi pozdĺžne vlákna prepletú 2 riadky priečnych vlákien, ktoré upevnia štruktúru koberca. Potom sa "hrebeňom" priečne vlákna a uzlíky utesnia a koberec sa tak upevní.

      

Perzské uzly s pozdĺžnymi vláknami osnovy v rovine                         Perzské uzly s posunutými pozdĺžnymi vláknami osnovy

 

Symetrický uzol (turecký alebo Ghiorde uzol)

Týmto uzlom sa vyrábajú koberce v Turecku, na Kaukaze a v severnom Iráne. Používajú sa aj pri výrobe európskych kobercov. V tomto prípade sa vlákno uzlíka pretiahne ponad dve vedľajšie vlákna osnovy. Potom sa každý koniec vlákna uzlíka obtočí poza každé vlákno osnovy a vytiahne sa na povrch medzi týmito dvomi vláknami osnovy.

                                       

Turecké uzly s pozdĺžnymi vláknami osovy v rovine                    Turecké uzly s posunutými pozdĺžnymi vláknami osnovy

 

Jufti (alebo dvojitý) uzol 

Tento typ uzla môžete vidieť hlavne na kobercoch z oblasti Khorasan v Iráne. Tento uzol môže byť symetrický alebo asymetrický, ale viaže sa okolo dvoch párov pozdĺžnych vlákien osnovy. Robí sa to preto, že sa týmto spôsobom urýchli výroba koberca.

   

 

 

 asymetrický uzol Jufti

Vo všetkých prípadoch môžu byť pozdĺžne vlákna voči sebe posunuté. To sa dosiahne tým, že sa použije hrubšie a tvrdšie priečne vlákno. V takom prípade predstavujú jednotlivé "očká" uzlíkov jeden uzlík. Pokiaľ sú pozdĺžne vlákna v jednej rovine, tak jeden pár "očiek" na spodnej strane predstavuje jeden uzlík. Viď ovrázky vyššie.

 

Označenie hustoty uzlíkov

Na kvalitu koberca a dĺžku jeho výroby vplýva aj hustota uzlíkov, ktorá s v zápodnom svete uvádza ako počet uzlíkov na m², alebo na palec štvorcový (KPSI). Čím je hustota vyššia, tým je aj kvalita koberca vyššia.

označenie počet na m²  KPSI
Super jemné 820 000 - 1 040 000 515 - 650
Extrémne jemné 660 000 - 820 000 415 - 510
Veľmi jemné 510 000 - 660 000 320 - 410
Jemné 360 000 - 500 000 224 - 315
Veľmi dobré 210 000 - 350 000 131 - 220
Dobré 160 000 - 210 000 99 - 130
Hrubé 90 000 - 150 000 56 - 96
Veľmi hrubé 60 000 - 90 000 36 - 54

    

Types of knots

The different types or styles of knots have been culturally developed by the different groups and tribes of people as time progressed. Different rug weaving areas use slightly different techniques and methods.

 

The Asymmetrical (Persian or Senneh) Knot

The asymmetrical knot is used in Iran and nearby countries such as India, Turkey, Egypt and China. To form this knot, yarn is wrapped around one warp strand and then passed under the neighbouring warp strand and brought back to the surface. With this type of knot a finer weave can be created.

 

The Symmetrical (Turkish or Ghiorde) Knot

The symmetrical knot is used in Turkey, the Caucasus and northern Iran. It is also used in some European rugs. To form this knot, yarn is passed over two neighbouring warp strands. Each end of the yarn is then wrapped behind one warp and brought back to the surface in the middle of the two warps.

 

The Jufti (or double) Knot

The Jufti knot can be seen in the rugs of the Khorasan, Iran. This knot can be either symmetrical or asymmetrical and is usually tied over four warps making the weaving process faster.

 

     

asymmetrical Persian knot

asymmetrical Jufti knot

symmetrical Turkish knot

 

Density of knots

Quality and time of carpet production is influenced also by density of the knots. Western coutries list knots density as knots per square inch (KPSI) or as knots per m². Higher density of knots, the higher quality of the carpet.

title KPSI knots per m² 
Super fine 515 - 650 820 000 - 1 040 000
Extremly fine 415 - 510 660 000 - 820 000
Very fine 320 - 410 510 000 - 660 000
Fine 224 - 315 360 000 - 500 000
Very good 131 - 220 210 000 - 350 000
Good 99 - 130 160 000 - 210 000
Coarse 56 - 96 90 000 - 150 000
Very coarse 36 - 54 60 000 - 90 000

 

Materiály - Materials

 

Koberec sa skladá z osnovy, ktorú tvoria pozdĺžne a priečne vlákna a z „plyšu“, ktorý je k pozdĺžnym vláknam uviazaný uzlíkmi. Viac o uzlíkoch sa dočítate tu. Konce pozdĺžnych vlákien tvoria strapce, ktoré sú na dlhšej strane koberca.

Materiál osnovy býva z vlny, hodvábu, alebo z bavlny, ktorá je veľmi pevná, ale zároveň je tvrdšia ako vlna alebo hodváb. Na výrobu osnovy pre pevné koberce s vysokou hustotou uzlíkov býva mercerovaná bavlna, ktorá je veľmi kvalitná a je lesklá. Pripomína hodváb. Bavlna sa často používa na priečne vláka, pretože je pevná a umožňuje pozdĺžne vlákna voči sebe posunúť.

Materiál vlasu plyšu, tzn. uzlíkov, býva najčastejšie vlna, hodváb, alebo oboje.

Strapce v závislosti na predstavivosti jeho výrobcu alebo obchodníka sú zostrihnuté na určitú dĺžku. Pri kobercoch s použitím hodvábu býva tento základný materiál osnovy z hodvábu. Niekedy sa používa aj bavlna, ale tieto koberce bývajú tvrdšie.

Najkvalitnejší hodváb používaný na výrobu kobercov pochádza z oblasti Iránu pri Kaspickom mori a nazýva sa Rasht. Najmenej kvalitný hodváb je čínsky hodváb. Výhoda hodvábu proti vlne je v tom, že je jemnejší, pevnejší a vysoko odolný a neusadzuje sa v ňom hmyz (napr. mole).

Vlákna uzlíkov, teda hlavný materiál koberca, materiál jeho „vlasu“, býva z vlny, alebo hodvábu. Niektoré koberce sú vyrobené z časti z vlny a z časti z hodvábu. Len v niektorých prípadoch sa ako vlákno uzlíkov používa bavlna, ale len ako doplnok k vlne, na zvýraznenie kontrastu.

Najkvalitnejšia vlna sa používa jahňacia vlna z oblasti pod krkom zvieraťa. Táto vlna je veľmi jemná, mäkká a pretože je mastná, obsahuje veľké množstvo lanolínu, vzhľadom pripomína hodváb.

Hodvábne vlákna uzlíkov sú jemnejšie, tenšie a preto hustota hodvábnych uzlíkov je podstatne vyššia ako vlnených. Z tohto dôvodu výroba hodvábneho koberca rovnakého rozmeru ako vlneného, trvá aj niekoľko krát dlhšie a aj preto sú hodvábne koberce drahšie.

Výroba kobercov uzlíkovaním trvá niekoľko mesiacov až rokov.

 

Materials

Carpet is composed of foundation, leghtwise fiber is warp and across fibre is weft and pile, which is tied up to warp by knots. Ends of warps make fringes, usually on the longer side of the carpet.

Foundatoin is made of wool, silk or cotton, which is strong, but is harder than wool or silk.

Pile i sused to be made of wool, silk, or combination of both.

Fringes are usually cut to length according imagination of the weaver. Silk carpets usually have warps also made of silk, so fringes are silk too. Sometimes the warps are from cotton, but these carpets are stiffer. 

The highest quality silk originate from Iran area close to Caspian sea and it is called Rasht. The lowest quality silk for carpets are from China. Advantage of silk compared to wool is, that it is finer, stronger and repellent to insects as moths.

Material of knots, the most important material of carpet, is made of wool or silk. Many carpets are made of mix of wool and silk. Only a few carpets have some small part of knots from cotton, and that is used to make some contrast.

The highest quality wool is from lamb under its neck. It is very fine, soft and oily, contains large volume of lanolin and therefore it reminds silk.

Silk knots are finer, thinner, so density of knots is higher than woollen. This is reason why silk carpets is made several times longer than woollen and therefore it is also more expensive.

Weaving knotted carpet takes several moths, even years.

Farbivá - Dyes

 

Na farbenie vlákien, ktoré sa používajú pri viazaní kobercov, sa väčšinou používajú prirodzené farbivá. Tieto farbivá vyrábajú špecialisti, ktorý poznajú dlhodobú tradíciu výroby farbív a vedia, akú farbu z čoho získajú. Väčšinou ju získavajú z rastlín – kvetov, lupienkov, kôry, koreňov, ale aj z minerálov a v niektorých prípadoch aj zo živočíchov. Keďže je náročné získavať prirodzené farbivá, sú tieto farbivá drahšie ako syntetické a koberce z nich sú hodnotnejšie. Zároveň sú aj kvalitnejšie, pretože prirodzené farbivá sú stálejšie ako syntetické. Prirodzené farbivá nevyblednú ani po 100 a viac rokoch. Syntetické vyblednú aj 2x rýchlejšie, ale závisí to aj od kvality syntetického farbiva.

Prirodzené farbivá majú mäkšie odtiene farby, ako syntetické. Preto je možné rozoznať aj pohľadom na koberec, či sú na ňom použité prirodzené, alebo syntetické farbivá. Jednoduchým spôsobom sa dá zistiť, aké farbivá boli pri výrobe vlákna použitej na výrobu koberca použité. Do vody namočenú čistú bielu utierku priložíte na koberec a trochu ho zotriete. Pokiaľ na utierke zostanú farebné fľaky, na koberci sú použité syntetické farbivá. Ak utierka zostane bez farby, boli použité prírodné farbivá. Preto sa neodporúča najmä takéto koberce čistiť doma, neodborne.

Keďže sa prirodzené farbivá nevyrábajú priemyselne, jednotlivé várky farbiva môžu mať odchýlku v odtieni, alebo sýtosti farby. Preto vlákna farbené rôznymi várkami farbiva môžu mať inú farbu, jej odtieň a sýtosť. Koberce vyrobené z takto odlišných vlákien majú potom nepravidelnosť farieb. To znamená, že napr. červená farba nie je rovnakého odtieňa alebo nemá rovnakú sýtosť po celej ploche koberca. Stáva sa to hlavne pri nomádskych kobercoch. Jednak tieto sa vyrábajú väčšinou z vlákien farbených prirodzenými farbivami, jednak nomádi sa presúvajú a preto aj farbivá sa robia na rôznych miestach a tak nie sú rovnaké. Táto nepravidelnosť sa nazýva „abrash“. Nejedná sa ale o chybu, naopak dodáva kobercom určité kúzlo a niektorí znalci kobercov túto nepravidelnosť oceňujú.

 

Dyes

We recognize 2 types od dyes – natural, mostly made of different herds, also from minerals and diferent animals and synthetic. Natural dyes are higher quality, last longer and bear nicer colours. They are also more expensive and carpets made of fibre with natural dyes are more valuable.

To find out if the carpets is made of synthetic dyes, use white clean wet towel to wipe the carpet on small spot. Use some presure. If towel stays white clean, the dyes are natural, if some colour stain stay on the towel, some dyes are synthetic. Therefore it is not recommened especially these carpets to clean home, inexpertly.

Natural dyes are made in smaller amounts, therefore the colours may vary in deepness and cast. Difference in deepness and cast of the carpets is called „abrash“. This is not any damage of the carpet, becuase it means the carpet is made of natural dyes. Some experts this abrash appriciate.

Vplyvy na cenu perzských kobercov

  

Cenu perzských kobercov ovplyvňuje niekoľko faktorov. Najdôležitejší je jeho kvalita.

Pod kvalitu patrí: kvalita materiálu, z ktorého je vyrobený, kvalita a hustota uzlíkov, náročnosť vzoru a jeho presnosť, "dielňa", v ktorej bol vyrobený, prípadne jeho dizajnér, samozrejme aj historická, alebo starožitná hodnota, pokiaľ ide o starožitný koberec.

Na cenu koberca ďalej vplýva aj jeho typ a dizajn, oblasť jeho pôvodu, ale aj jeho veľkosť.

Materiál – zvyčajne koberce vyrobené z hodvábu bývajú drahšie, ako podobné a porovnateľné koberce z vlny. Nie je to ale pravidlo. Napr. doposiaľ najdrahší známy koberec na svete je Clark Sickle-Leaf Carpet, datovaný do druhej polovice 16. až prvej polovice 17. storočia. Bol vydražený v aukčnej sieni Sotheby’s v New Yorku v júny 2013 za 33.765.000 USD. Jeho rozmery sú len 2,65 x 1,95 m. Napriek tomu, že uzlíky sú z vlny a osnova z bavlny a hodvábu, bol vydražený za takúto astronomickú cenu. Tento koberec je zobrazený na priloženom obrázku. O najdrahších kobercoch sa môžete dočítať tu - https://www.freshmagazine.eu/top-10-kobercov-za-100-tisice-dolarov-po-ktorych-uz-neprejde-ani-noha/.

Avšak platí, že čím kvalitnejší je materiál, tým je koberec rovnakého typu a veľkosti drahší. Koberce z veľmi kvalitného prírodného hodvábu, ktorý sa používa na výrobu pravých perzských kobercov, sú veľmi drahé, aj keď sú veľmi malé. Vlna z jahniat, najmä z oblasti pod krkom, je kvalitnejšia a drahšia ako ovčia vlna, lebo je jemnejšia a je mastná a preto veľmi vhodná na výrobu kobercov. Nemožno povedať, že by ovčia vlna nebola dostatočne kvalitná a koberce vyrobené z nej by nemali hodnotu.

Uzlíky – perzské koberce sú zvyčajne robené asymetrickými jednoduchými tzv. perzskými uzlíkmi. Tieto uzlíky sú veľmi pevné, neuvoľňujú sa a sú trváce a tým pádom kvalitné. Na rozdiel od nich tureckých uzlíky nie sú tak pevné a môžu sa používaním uvoľňovať. Hustota uzlíkov (počet uzlíkov na jednotku plochy) priamoúmerne ovplyvňuje cenu a hodnotu koberca. Aj v tomto, podobne ako aj vo všetkých ostatných prípadoch platí, že je nutné porovnávať podobné koberce s rovnakými ostatnými parametrami. Čím je väčšia hustota uzlíkov, tým je koberec kvalitnejší, ale zároveň sa aj dlhšie vyrába. Aj preto je jeho cena vyššia. Hustota uzlíkov na koberci sa dá prirovnať k počtu pixelov na obrazovke, alebo monitore. Čím je ich hustota (počet pixelov) vyššia, tým je obraz detailnejší, ostrejší a krajší, ale zároveň jeho výroba je náročnejšia, prácnejšia a trvá dlhšie.

Vzor a presnosť koberca – čím je vzor, obrazec na koberci zložitejší, tým je jeho výroba náročnejšia a trvá dlhšie. Preto je taký koberec drahší. Zvyčajne koberce s nomádskymi vzormi (geometrické tvary a obrazce z nich zložené) sú lacnejšie ako mestské, ktorých dizajn je zložitejší. Vzory mestských kobercov majú zvyčajne ornamenty, v strede zložitý medailón, alebo sú na nich vyobrazené kvety, zvieratá, ľudia. Sú vyrábané presne podľa predlohy a prípadné chyby sú u nich nevhodné a znižujú ich hodnotu na rozdiel od nomádskych, kde prípadné chyby vo vzoroch nie sú na škodu. Ručne vyrábané koberce na rámoch bežne mávajú nerovnomerný tvar. To neznamená, že nie sú kvalitné, ale je to známka toho, že koberec bol naozaj vyrobený ručne. Ak je ale koberec značne krivý, jeho hodnota a cena klesá, naopak koberce veľmi presného tvaru, ale aj s presným vzorom sú hodnotnejšie, drahšie.

Oblasť pôvodu a dielňa – koberce z niektorých oblastí Iránu sú pre ich výrobu veľmi populárne, ako napr. mestá ako Qom, Isfahan, Tabriz, Nain, Mashad a niektoré ďalšie. V týchto mestách a ich okolí sa vyrábajú najkrajšie a najkvalitnejšie perzské koberce a preto sú aj najdrahšie. Existujú vybrané dielne, resp. dizajnéri, ktorých koberce sú niečo ako móda od vybraných módnych návrhárov a ich cena odráža túto skutočnosť.

Historická alebo starožitná hodnota – koberce, ktoré sú starožitné, alebo majú určitú historickú hodnotu, sú práve preto veľmi drahé. Tieto koberce nestrácajú na cene ani v prípade že sú poškodené a ošúchané. Pod starožitné koberce môžeme počítať koberce 100 a viac rokov staré. Ale aj koberce staré okolo 50 rokov majú svoju hodnotu. Mladšie koberce, ktoré sú nejakým spôsobom poškodené, strácajú na cene. V Iráne poznajú a predávajú aj tzv. koberce z druhej ruky, ktoré bývajú lacnejšie ako nové. Jedná sa o koberce, ktoré sú niekoľko rokov staré, ale nie sú to starožitné a boli používané.

Veľkosť – väčší koberec rovnakej kvality a ostatných parametrov je drahší ako menší. Dôvod je hlavne v dĺžke doby jeho výroby a čiastočne aj množstve použitého materiálu. Väčšie a zložitejšie koberce sa vyrábajú aj niekoľko rokov. Bežná doba výroby ručne robeného perzského koberca je niekoľko mesiacov. Aj veľmi malý koberec z veľmi kvalitného a drahého materiálu, so zložitým vzorom, pochádzajúci z Qomu alebo Isfahanu a pod., môže byť niekoľkonásobne drahší ako veľmi veľký koberec z ovčej vlny s jednoduchším vzorom, alebo nižšej kvality.

 

Nomádske/mestské - Nomads/city

 

Nomádske koberce verzus mestské koberce

Nomádske kmene začali viazať koberce pre vlastnú potrebu. Používali ich ako podložku na sedenie alebo spanie, alebo na stenu, ako izolačnú vrstvu vo svojich príbytkoch a stanoch. Motívy týchto kobercov boli a sú viazané podľa vlastnej predstavivosti a znázorňujú tradičné kmeňové, rodové alebo klanové znaky a symboly. Na motívy sa nepoužívajú žiadne nakreslené predlohy, podľa ktorých by pri výrobe postupovali. Motívy odrážajú ich bežný život, zvieratá, rastliny a iné vplyvy z ich okolia. Aj z tohto dôvodu sa stáva, že motív koberca má nejaké drobné nedostatky, ktoré ale nie sú na škodu koberca a neznamenajú, že koberec je menej cenný. Naopak, je to známka toho, že sa jedná naozaj o ručnú prácu. Vlnu využívajú z vlastnej produkcie a podobne aj farbivá, ktoré vyrábajú z prírodných materiálov dostupných v ich okolí. Zvyčajne sú viazané na čisto vlnenej osnove.

Naopak mestské koberce sa vyrábajú podľa detailných nákresov a predlôh skúsených umelcov a preto sú precíznejšie, presnejšie. Nákresy detailne zobrazujú vzory a obrazce, sú na nich štvorčeky - pixely, kde sú vypísané čísla, ktoré ukazujú akej farby má byť materiál konkrétneho uzlíka. Chyby pri viazaní mestských kobercov na rozdiel od nomádskych, znehodnocujú koberec. Ale aj niektoré nomádske koberce sa robia touto metódou.

Niektoré koberce sú vyrobené významnými návrhármi, ktorí majú vo svete kobercov zvučné meno a podobne ako pri obrazoch, sa podpisujú vyuzlíkovaním svojho mena na koberec. Koberce vyrobené a „podpísané“ týmito významnými návrhármi sú výrazne hodnotnejšie a drahšie ako iné.

 

Nomad carpets versus city carpets

Many tribal pieces are created from the imagination of the weaver. For this reason tribal rugs tribal rugs have more "errors" than their city counterparts, these of course are an indication of authenticity and some collectors prefer the raw art form of tribal rugs to the more uniform appeal of city items.

Before knotting the city rug is designed by hand by a skilled artist. City rugs are produced from detailed design plates or cartoons, a life-sized paint by numbers showing which colour of wool to use for each knot. Tribal and village rugs may use this method to create standard designs.

História - History

 

Umenie výroby perzských kobercov siaha do histórie viac ako 2500 rokov. Perzské koberce sa pôvodne tkali ako potrebná vec na pokrytie podlahy nomádskych obydlí, aby sa chránili pred zimou a vlhkom. Prirodzený vývoj zručnosti, ktorý prerástol do súčasných umeleckých výtvorov, sa odovzdával z generácie na generáciu počas storočí. Vývoj medzinárodného obchodu ovplyvňuje rôznorodosť vzorov a motívov na kobercoch.

V roku 1949 ruský archeológovia objavili najstarší známy uzlíkovaný koberec v údolí Pazyryk, v pohorí Altaj na Sibíri, ktorý sa datuje do 5. storočia pred Kristom. Už staroveký Peržania používali koberce ako podložky v ich nomádskych obydliach. Tento koberec je unikátny príklad zručnosti, ktorú mali už vtedy a ktorá sa zdokonaľovala počas nasledujúcich storočí. Tento koberec prežil vac ako 2 tisícročia chránený v zamrznutých hrobkách Skýtskych šľachticov a v súčasnosti je vystavený v Ermitáži v St. Petersburgu.

 

History 

The art of carpet weaving in Iran originated more than 2,500 years ago. Persian carpets and rugs were initially woven as articles of necessity to cover the floors of nomadic tribesmen, giving them protection from the cold and damp. The natural progression of the skill and craft involved in the creation of these works of art has been passed down from generation to generation over the centuries throughout periods of peace, invasion and war. As international trade developed, the variety of patterns and designs grew. 

In 1949 Russian archaeologists discovered the oldest known knotted carpet in the Pazyryk valley, on the Altai Mountains of Siberia. Dating back to the 5th century BC. The Pazyryk carpet is a fine example of the skill which existed and has been developed and refined over the centuries. The carpet survived over two millennium preserved in the frozen tombs of Scythian nobles, and is now the showpiece of the Hermitage Museum of St. Petersburg.

  

 

                                                                                        koberec Pazyryk                             carpet from Pazyryk

KONTAKTY

BMP Trade, s.r.o.

Adresa: Tovarnícka 2104/19

PSČ: 955 01 Topoľčany

Email: info@perzskekoberce-bmp.sk

Telefón: +421 948 599 572

OWI3N